Propozycja działań i dobrych praktyk stosowanych w PMP Poland.

Andrzej STRZELCZYK (Prezes Zarządu/PMP Poland Sp. z o.o.)
2020-03-22

Lista / propozycja działań / pomysłów / dobrych praktyk pomocnych w zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkich pracowników oraz w utrzymaniu zdolności kontynuowania pracy / produkcji w firmie.

Wszystkie poniższe punkty są albo wdrożone albo w trakcie wdrożenia w PMP Poland. Pracujemy nad tym już od 12 marca 2020 r.

Proszę wziąć pod uwagę, że procedury związane z kwarantanną pracownika i w konsekwencji pozostałych osób, które miały z nim kontakt może w sposób nagły, uniemożliwić pracę poszczególnych grup, zespołów lub całej firmy.

  1. Lista nie zawiera oficjalnych informacji i zaleceń (publikowanych przez GIS oraz wszystkie właściwe służby) dotyczących oczywistych zachowań takich jak: Dezynfekcja / przestrzeganie zasad higieny / rezygnacja z podawania dłoni / ograniczenia kontaktów / wychodzenia z domu / zachowania bezpiecznego dystansu pomiędzy pracownikami itp. 
  2. Po przeanalizowaniu aktualnej sytuacji finansowej firmy oraz ewentualnie zdolności kredytowej, poinformuj pracowników o minimalnym okresie zapewnienia / gwarancji wypłat pensji w perspektywie np. 3 / 6 / 9 miesięcy. Jest to kluczowa informacja dotycząca zapewnienia podstawowego poczucia bezpieczeństwa pracowników a tym samym firmy.
  3. Wprowadź system pracy zmianowej. Zmiany oddziel 30-to minutową przerwą np.: 5.45-13.45, 14.15-22.15
  4. Jeżeli pracujesz już na 2 zmiany rozważ możliwość wprowadzenia 3 zmiany.
  5. Zespoły/działy podziel na 2 lub 3 grupy np:
    • 2 zmiany lub;
    • 2 grupy pracujące naprzemiennie: pon/śr/pt oraz wt/czw lub;
    • 2 zmiany + 3 grupa pracująca zdalnie.
    Powyższe dotyczy takich aktywności jak: działy handlowe, magazynowe, logistyczne, kontroli jakości, utrzymania ruchu, zakupów, księgowości, wsparcia produkcji.
  6. Jeżeli to możliwe wyznacz pracowników do pracy zdalnej.
  7. Zabezpiecz newralgiczne działy / stanowiska osoby procesujące płatności firmy w tym wynagrodzenia pracownicze. Jeżeli to możliwe zleć pracę zdalną.
  8. Sprawdż bezpieczeństwo / alternatywność autoryzacji oraz pełnomocnictw do obsługi systemów bankowych / IT lub innych mających wpływ na bieżącą działalność firmy.
  9. Stosuj rzetelną oraz bieżącą i uakualnianą każdego dnia politykę informacyjną o statusie firmy wobec:
    • pracowników - codziennie,
    • klientów / partnerów biznesowych – co kilka dni,
    • przez: tablice informacyjne, ulotki, maile, telefony.
  10. Powołaj zespół zarządzania kryzysowego składający się z kluczowych osób firmy, które na bieżąco będą korygować bieżącą strategię do zmieniających się warunków i okoliczności oraz pozwoli zachować skuteczną decyzyjność i dostosować organizację do zachodzących zmian.
  11. Jeżeli masz dodatkowe pomieszczenia, rozdziel maksymalnie pracowników wewnątrz firmy. Niekoniecznie muszą to być dodatkowe pokoje, czasami wystarczy odpowiednio zaaranżować przestrzeń otwartą.
  12. Ogranicz lub rozłóż w czasie korzystanie z miejsc wspólnych: pokoje socjalne, kąciki kawowe, palarnie, stołówki, umywalnie, miejsca rejestracji czasu pracy, wejście i wyjście z firmy, itp. Zezwól na spożywanie posiłków na stanowisku pracy (produkcja i biura) lub rozłóż w czasie przerwy.
  13. Zamiast dezynfekować klamki otwórz maksymalną ilość drzwi w firmie!!!
  14. Wyślij pracownikow na zaległe urlopy, co dopuszcza Kodeks pracy. Rozpocznij rozmowy z pracownikami o ewentualnym wykorzystaniu urlopów bieżących. Działania te zapewnią szybki restart firmy w momencie unormowania się sytuacji. Urlop pracownika to także forma zabezpieczenia pracy firmy, jeżeli z jakiegokolwiek powodu trzeba będzie uzupełnić skład pracujący.
  15. Monitoruj na bieżąco propozycje rządu RP dotyczące wsparcia i propozycji związanych z utrzymaniem miejsc pracy. Jeżeli wystąpi stan wyższej konieczności i chcesz zachować ilości etatów a co za tym idzie potencjał produkcyjny w momencie restartu rynku i większego zapotrzebowania weź pod uwagę możliwość zmiany wymiarów czasowych umów o pracę np. z pełnego etatu na ¾; z ¾ na 1/2, itp.
  16. Monitoruj na bieżąco absencyjność w firmie, która może być spowodowana różnymi przyczynami niekoniecznie związanymi z obecną sytuacją. Wprowadż raporty ze sczegółową kategoryzacją powodów nieobecności.
  17. Zrób bazę kontaktów wszystkich pracowników firmy: telefon i mail.
  18. Uczulaj/zlecaj pracownikom samomokontrolę. Jeżeli przed przyjściem do pracy pracownik ma objawy przeziębienia/grypy lub podobne do zakażenia wirusem powiedz, że wystarczy w takim przypadku tel. do firmy a pracownik powinien skontaktować się z odpowiednią placówką medyczną. 

PRZYGOTUJ ulotkę o sposobie postępowania w takim przypadku zawierającą wszystkie niezbędne telefony i rozdaj wszystkim pracownikom oraz prześlij przez SMS.

Komentarze (9)
- tylko dla zalogowanych

Przeczytaj również

Wsparcie dla firm

Wsparcie ZUS w ramach tarczy antykryzysowej

Zwolnienie małych firm ze składek ZUS, świadczenie postojowe czy brak opłaty prolongacyjnej – to tylko niektóre rozwiązania prawne realizowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w ramach tzw. tarczy antykryzysowejAby otrzymać wsparcie realizowane przez ZUS w ramach „tarczy antykryzysowej”, trzeba złożyć...
Podziel się
Copyright (c) 2017 by Izba Przemysłowo-Handlowa Ziemi Radomskiej