Lista / propozycja działań / pomysłów / dobrych praktyk pomocnych w zapewnieniu bezpieczeństwa wszystkich pracowników oraz w utrzymaniu zdolności kontynuowania pracy / produkcji w firmie.
Wszystkie poniższe punkty są albo wdrożone albo w trakcie wdrożenia w PMP Poland. Pracujemy nad tym już od 12 marca 2020 r.
Proszę wziąć pod uwagę, że procedury związane z kwarantanną pracownika i w konsekwencji pozostałych osób, które miały z nim kontakt może w sposób nagły, uniemożliwić pracę poszczególnych grup, zespołów lub całej firmy.
- Lista nie zawiera oficjalnych informacji i zaleceń (publikowanych przez GIS oraz wszystkie właściwe służby) dotyczących oczywistych zachowań takich jak: Dezynfekcja / przestrzeganie zasad higieny / rezygnacja z podawania dłoni / ograniczenia kontaktów / wychodzenia z domu / zachowania bezpiecznego dystansu pomiędzy pracownikami itp.
- Po przeanalizowaniu aktualnej sytuacji finansowej firmy oraz ewentualnie zdolności kredytowej, poinformuj pracowników o minimalnym okresie zapewnienia / gwarancji wypłat pensji w perspektywie np. 3 / 6 / 9 miesięcy. Jest to kluczowa informacja dotycząca zapewnienia podstawowego poczucia bezpieczeństwa pracowników a tym samym firmy.
- Wprowadź system pracy zmianowej. Zmiany oddziel 30-to minutową przerwą np.: 5.45-13.45, 14.15-22.15
- Jeżeli pracujesz już na 2 zmiany rozważ możliwość wprowadzenia 3 zmiany.
- Zespoły/działy podziel na 2 lub 3 grupy np:
- 2 zmiany lub;
- 2 grupy pracujące naprzemiennie: pon/śr/pt oraz wt/czw lub;
- 2 zmiany + 3 grupa pracująca zdalnie.
- Jeżeli to możliwe wyznacz pracowników do pracy zdalnej.
- Zabezpiecz newralgiczne działy / stanowiska osoby procesujące płatności firmy w tym wynagrodzenia pracownicze. Jeżeli to możliwe zleć pracę zdalną.
- Sprawdż bezpieczeństwo / alternatywność autoryzacji oraz pełnomocnictw do obsługi systemów bankowych / IT lub innych mających wpływ na bieżącą działalność firmy.
- Stosuj rzetelną oraz bieżącą i uakualnianą każdego dnia politykę informacyjną o statusie firmy wobec:
- pracowników - codziennie,
- klientów / partnerów biznesowych – co kilka dni,
- przez: tablice informacyjne, ulotki, maile, telefony.
- Powołaj zespół zarządzania kryzysowego składający się z kluczowych osób firmy, które na bieżąco będą korygować bieżącą strategię do zmieniających się warunków i okoliczności oraz pozwoli zachować skuteczną decyzyjność i dostosować organizację do zachodzących zmian.
- Jeżeli masz dodatkowe pomieszczenia, rozdziel maksymalnie pracowników wewnątrz firmy. Niekoniecznie muszą to być dodatkowe pokoje, czasami wystarczy odpowiednio zaaranżować przestrzeń otwartą.
- Ogranicz lub rozłóż w czasie korzystanie z miejsc wspólnych: pokoje socjalne, kąciki kawowe, palarnie, stołówki, umywalnie, miejsca rejestracji czasu pracy, wejście i wyjście z firmy, itp. Zezwól na spożywanie posiłków na stanowisku pracy (produkcja i biura) lub rozłóż w czasie przerwy.
- Zamiast dezynfekować klamki otwórz maksymalną ilość drzwi w firmie!!!
- Wyślij pracownikow na zaległe urlopy, co dopuszcza Kodeks pracy. Rozpocznij rozmowy z pracownikami o ewentualnym wykorzystaniu urlopów bieżących. Działania te zapewnią szybki restart firmy w momencie unormowania się sytuacji. Urlop pracownika to także forma zabezpieczenia pracy firmy, jeżeli z jakiegokolwiek powodu trzeba będzie uzupełnić skład pracujący.
- Monitoruj na bieżąco propozycje rządu RP dotyczące wsparcia i propozycji związanych z utrzymaniem miejsc pracy. Jeżeli wystąpi stan wyższej konieczności i chcesz zachować ilości etatów a co za tym idzie potencjał produkcyjny w momencie restartu rynku i większego zapotrzebowania weź pod uwagę możliwość zmiany wymiarów czasowych umów o pracę np. z pełnego etatu na ¾; z ¾ na 1/2, itp.
- Monitoruj na bieżąco absencyjność w firmie, która może być spowodowana różnymi przyczynami niekoniecznie związanymi z obecną sytuacją. Wprowadż raporty ze sczegółową kategoryzacją powodów nieobecności.
- Zrób bazę kontaktów wszystkich pracowników firmy: telefon i mail.
- Uczulaj/zlecaj pracownikom samomokontrolę. Jeżeli przed przyjściem do pracy pracownik ma objawy przeziębienia/grypy lub podobne do zakażenia wirusem powiedz, że wystarczy w takim przypadku tel. do firmy a pracownik powinien skontaktować się z odpowiednią placówką medyczną.
PRZYGOTUJ ulotkę o sposobie postępowania w takim przypadku zawierającą wszystkie niezbędne telefony i rozdaj wszystkim pracownikom oraz prześlij przez SMS.