Głównym celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez zapewnienie
doradcom zawodowym wiedzy, praktycznych metod i przykładów dobrych praktyk potrzebnych do świadczenia usług
poradnictwa i doradztwa uczniom szkół, jak również ich rodzicom i pracownikom dydaktycznym.
W ramach projektu zakładane działania będą miały niewątpliwie wpływ na:
- poprawę jakości kształcenia zawodowego oraz dopasowania systemów kształcenia i szkolenia do potrzeby rynku pracy,
- wzrost zdolności do zatrudnienia uczniów szkól zawodowych,
- zwiększenie szans uczniów szkół zawodowych na odniesienie sukcesu na rynku pracy,
- wsparcie uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych kompetencji zwiększających ich szanse na rynku pracy,
- wzmocnienie współpracy szkoły z pracodawcami w zakresie aktualizacji treści kształcenia oraz podniesienie jakości
praktyk zawodowych, - zwiększenie i usystematyzowanie współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami w zakresie kształcenia dualnego.
Celem projektu jest także wzmocnienie współpracy pomiędzy instytucjami edukacyjnymi a biznesem poprzez opracowanie i stworzenie przykładów dobrych praktyk i rekomendacji wspomagających młodzież w wyborze ścieżki zawodowej związanej z przemysłem technicznym oraz poprawa ogólnego wizerunku kształcenia zawodowego. Celem doradcy zawodowego jest pobudzanie do działania, inspirowanie, motywowanie, wyjaśnianie na czym polega wartość pracy i jak ważne jest dla komfortu psychicznego i prawidłowego funkcjonowania emocjonalno-społecznego. Wiedza i kompetencje nabyte podczas wizyt studyjnych będą pełniły formę wspierającą i uzupełniającą w zakresie konkretnych luk kompetencyjnych wskazywanych przez praktycznych nauczycieli zawodu oraz przedsiębiorców. Zdaniem pracodawców i nauczycieli współpracujących w ramach działań koordynowanych przez IPHZR kształcenie dualne to przyszłość szkolnictwa zawodowego. Uczniowie odbywają˛ naukę w nowoczesnych firmach, dzięki czemu uczą˛ się˛ zawodu w praktyce, co czyni z nich dobrze wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników, dla których praca w otoczeniu nowoczesnych technologii daje im przewagę i pewność ze odnajdą się w kolejnych etapach kariery zawodowej. Bazując na bieżących informacjach zwrotnych, które są˛ efektem monitorowania skuteczności prowadzonego kształcenia, składającej się z opinii zarówno przedsiębiorców, uczniów oraz doradców zawodowych oraz wynikiem dotychczasowej promocji ścieżki edukacyjnej VET wskazać można konieczność kolejnych działań wspierających strategię komunikacyjną przedsiębiorstw ze szkolnictwem zawodowym. Istotnymi informacjami wymuszającymi dalsze działania naprawcze są˛ luki kompetencyjne sygnalizowane przez nauczycieli praktycznej nauki zawodu z firm realizujących kształcenie praktyczne. Projekt przyczyni się do wzrostu istniejących kompetencji, ozyskania nowych, co wpłynie na rozwój kluczowych kompetencji (wielojęzyczność, kompetencje cyfrowe, osobiste, społeczne i uczenie się przez całe życie).
Partnerzy projektu:
Izba Przemysłowo-Handlowa Ziemi Radomskiej (Koordynator)
Elektrostrojarska skola (Chorwacja) https://www.ess.hr/
Termin realizacji:
12.2022 r. - 06.2024 r.